Dieselový motor vyprodukuje 100 až 200násobne více částic sazí než benzinový motor. Svou
schopností pronikat do plic tyto pevné částice vyvolávají či zhoršují mnohé závažné alergické
onemocnění, v nejhorším případě i rakovinu. Jejich včasné zachycení je úkolem DPF filtru.
Jako každý jiný filtr, i DPF filtr se časem zanese. Jeho stav je však neustále kontrolován čidly, na
základě kterých řídicí jednotka upravuje chod motoru tak, aby filtr mohl „regenerovat“ (jedná se o
tzv. aktivní regeneraci a probíhá vypalováním).
Aktivní regeneraci nezanedbávejte
V případě, že se aktivní regenerace zanedbává nebo nedodržuje (řidič auta by měl při signalizaci
procesu regenerace asi 15-20 minut plynule jezdit se zařazeným vyšším převodovým stupněm a
držet motor ve středních otáčkách), filtr se začne zanášet a ztratí své vlastnosti, přičemž dojde ke
snížení výkonu vozidla, při velmi zanedbaných případech i ke zničení motoru.
Stalo se: Co dělat se zaneseným filtrem?
V případě, že aktivní regenerace byla dlouho zanedbávána a je již neúčinná, existuje několik
možností jak situaci řešit:
• Výměna filtru je nejjednodušší a nejdražší z možností. Ceny za výměnu nového filtru se pohybují
ve stovkách až tisících eur, při demontáži a montáži však hrozí poškození snímačů (bývají doslova
zapečené).
• Dá se jít i cestou softwarového zásahu do řídící jednotky, avšak rizika převyšují výhody.
Neodbornou manipulaci se softwarem riskujete nejen vážné poškození samotné řídící jednotky,
ale i fakt, že vozidlo neprojde emisní kontrolou.
• Dá se jít i cestou softwarového zásahu do řídící jednotky, avšak rizika převyšují výhody.
Neodbornou manipulaci se softwarem riskujete nejen vážné poškození samotné řídící jednotky,
ale i fakt, že vozidlo neprojde emisní kontrolou.